Laatste dagen in Santiago en nabeschouwing

3 april 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Maa 3-4

Nadat ik zondagavond de kleurrijke processie had aanschouwd, loop ik nog wat rond door het centrum met de maan al zichtbaar boven de kathedraal.

99B4D853-AF13-41EE-8048-16A731CF8380

Zie dan opeens 3 voor mij bekende Nederlandse pelgrims: Jan, Boukje en Bregje die ik vorig jaar op de Via de la Plata ontmoet heb en die nu deze Camino hebben afgerond. Leuk om hen weer te zien en te spreken.

Op maandagmorgen heb ik een rondleiding geboekt door Santiago en kom ik ook in het Alameda park waar het beeld staat van de 2 ongehuwde zussen Maruxa en Coralia Fandino.

9990FD18-88BE-4F50-B370-FD36BED3ABFC

In de tijd van Franco waren zij een bekend gezicht in Santiago omdat ze elke dag om 14.00 uur de straat op gingen in kleurige kleding om te flirten met de jonge studenten. Veel lokale bewoners suggereren dat de vrouwen een slechte geestelijke gezondheid ervoeren vanwege een trauma en dat dit tot het uitbundige gedrag leidde, terwijl anderen dachten dat de vrouwen gewoon probeerden plezier te beleven in hun moeilijk leven.

In de middag loop ik nog wat door de stad waar ik enkele museums wilde gaan bezichtigen maar die zijn op maandag helaas gesloten.

8977C5F8-196E-4CF9-97A3-82AB9433FE1C2443ECCA-70EE-4B95-8B1E-A2F23725180E92FBD300-C5C4-4585-A50E-06D43BA0EEC2
In een kerk staan de attributen voor de processie later deze week al klaar.

43EED60A-2652-49BC-940F-7656663434E1

7F136743-C9BF-4A82-8135-889B287E9D92

‘s avond loop ik naar de kerk “Igrexa de Santa Maria do Camino” om de processie “La Humildad” te bekijken die ook weer zeer bijzonder was.

AF4FC89D-4F88-47B8-A0FC-A086AA135ECCF70405A2-346A-4776-9782-42822E0B4BB00DF7636E-DFE1-46E5-84D4-D784A528A170439E49C7-13CB-4444-8050-4A9FB3AF074276E98281-C4A0-4F3E-AEB2-81A9430DC39E

Morgen wil ik het pelgrim museum gaan bezichtigen en aan het eind van de middag vlieg ik vanuit  Santiago naar Amsterdam en als ik geen vertraging heb lukt het mij nog om voor middernacht weer thuis te zijn.

Nabeschouwing;

Ik heb weer enorm genoten van beide Camino’s en vond het leuk dat er ook mensen waren die geïnteresseerd waren in mijn reisblog, waarvoor dank.

Doordat ik dit jaar maar 14 dagen heb gelopen, was het wat minder uitdagend dan in de afgelopen 2 jaar en verwacht ik ook niet dat ik moeite ga krijgen om mij aan te passen aan het levensritme in Nederland als ik weer terug ben.

Ben ook blij dat ik dit jaar ideaal wandelweer had en wederom geen last heb gehad van blaren.

De Camino Portugues is vrij vlak met voldoende Albergues en is ook goed te doen  voor ongetrainde wandelaars. Op deze Camino heb ik relatief weinig door een natuurlijke omgeving gelopen en veel over asfalt en kinderkopjes.
Omdat ik langere dagafstanden heb afgelegd dan de andere pelgrims, heb ik relatief weinig contact gehad met andere pelgrims. Vond het erg leuk dat ik op deze Camino Miets en Janine heb ontmoet. Bijzonder dat moeder en dochter zo’n Camino lopen.

De Camino Ingles was voor mij verrassend en mooier dan dat ik had verwacht. Heb hier ook kortere dagafstanden gelopen en daardoor ook meer contact gehad met andere pelgrims.

Al met al was het weer een mooie levenservaring voor mij.

1. Frank:
    3 april 2023
    Fijn dat je ervan genoten hebt Noud, ik heb via je verhalen, foto's en video's ook een beetje meegenoten ;) Een mooie laatste dag en een goede terugreis gewenst!
  2. Noud Jacobs:
    3 april 2023
    Dank je Frank en leuk dat je mijn reisblog gevolgd hebt.
  3. Maria van der Wulp:
    4 april 2023
    Hallo Noud , Goed om te lezen dat je deze camino 's opnieuw met veel plezier en zonder problemen hebt kunnen lopen.
    Ik vond het leuk om je op deze manier te volgen. Hopelijk kan Cees over een paar weken ook genieten van al het moois wat een camino met zich meebrengt.
    Goede reis gewenst!
  4. Noud Jacobs:
    4 april 2023
    Dank je Maria en Cees heeft al ervaring met het lopen op een Camino en zal zeker gaan genieten en ik hoop dat hij dan hij ook goed weer heeft.
  5. Miets Willems-Beunen:
    4 april 2023
    Noud, nog een fijne museumdag in Santiago en goede terugreis 💐. Tot ziens. Janine en Miets
  6. Noud Jacobs:
    Bedankt dames.
  7. Marlies:
    4 april 2023
    Noud het was weer mooi om je te volgen en ervaringen te lezen. Tot gauw in een “ ander soortige “camino😀
  8. Noud Jacobs:
    4 april 2023
    Hoi Marlies, leuk dat je interesse had in mijn reisblog en we spreken elkaar op de volgende “ mini Camino” vanuit Valencia.🤭
  9. Gerda:
    Hoi Noud
    Alweer de laatste dag in Santiago. Het was weer leuk je Canimo met verhalen en foto's te volgen. Ik wens je een goede reis terug.
  10. Noud Jacobs:
    Dank je Gerda.